Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Barcelona obywa się bez maszynisty - jak działa metro przyszłości?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Kraków myśli o autonomicznym metrze. W tym kontekście przyglądaliśmy się już, jak taki system działa w Kopenhadze. Czy Barcelona ma podobne doświadczenia? - Bezpieczniej, bardziej niezawodnie i elastycznie - automatyzacja to przyszłość metra - zapewnia tamtejszy organizator transportu. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w katalońskiej metropolii.

System barcelońskiego metra autonomicznego składa się z trzech linii. Dwie z nich (istniejące odcinki L9 Sud i L9 Nord oraz L10 Sud i L10 Nord) zostały wybudowane od początku jako bezzałogowe, jedna (L11), funkcjonująca wcześniej konwencjonalnie, została w taką przekształcona. Co ważne, połączenie L9 Sud dojeżdża do portu lotniczego El Prat, więc jest jednym z pierwszych doświadczeń wielu osób odwiedzających Barcelonę.

Metro autonomiczne w Barcelonie, będące częścią całości sieci metra, działa w oparciu o automatyczny system jazdy bez udziału personelu na pokładzie. Pociągi są lokalizowane, sterowane i programowane z Centrum Kontroli Metra. Zaawansowana technologia na podstawie bieżącej analizy i wymiany danych, umożliwia zdalną obsługę obiektów i infrastruktury - nie tylko pociągów, ale także wind, schodów ruchomych, automatów biletowych i bramek wejściowych.

Poruszające się składy są lokalizowane, kontrolowane i programowane z centrum kontroli. Jeżdżą z przypisaną prędkością i zatrzymują się na stacjach zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem, który może się różnić w zależności od daty i godziny. Centrum kontroli w każdej chwili może podjąć interwencję - pracują tam specjaliści z zakresu bezpieczeństwa, informacji pasażerskiej, a nawet obrony cywilnej, którzy zapewniają wsparcie pracownikom terenowym.

Operatorzy przez cały czas monitorują pociągi za pomocą zdalnego sterowania i obserwują ich wnętrze w czasie rzeczywistym za pomocą kamer pokładowych. Mogą również wysyłać i odbierać wiadomości do pasażerów za pośrednictwem systemu PA i interkomów, a także udzielać zdalnej pomocy. Bieżący wgląd w sieć służy także do reagowania na popyt, na przykład poprzez wprowadzenie do ruchu większej liczby składów.

Wszystkie pociągi wyposażone są w aktywne systemy informacji pasażerskiej - poza wspomnianym systemem PA i awaryjnymi interkomami - jest to także sygnalizacja świetlna i ekrany LCD. Na pokładzie zainstalowane są ponadto systemy wykrywania i reagowania w przypadku pożaru.

Jeśli mowa o stacjach, wszystkie są przystosowane dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich, a większość posiada windy o zwiększonej pojemności. Wybrane stacje mają schody ruchome. Do pociągów pasażerowie wsiadają i wysiadają przez drzwi peronowe, które otwierają się i zamykają wraz z drzwiami wagonów, dzięki czemu osoby postronne nie mają żadnego dostępu do torowiska, co ogranicza potencjalne niebezpieczne zdarzenia.

Organizator transportu w Barcelonie podkreśla jeszcze jedną zaletę metra autonomicznego, której, choć nie jest najważniejsza, nie da się nie zauważyć - wrażenia z jazdy. Zajmując miejsca z przodu, można poczuć się jak maszynista.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij